donderdag 1 november 2018

Themabrief DE HERFST

Jullie hebben het ongetwijfeld buiten al gemerkt: het is herfst!
In de klas probeerden we dit thema zoveel mogelijk binnen te halen. Wij werkten dan ook twee weken rond de herfstbladeren en -vruchten.

We begonnen ons thema met een waarneming van verschillende bladeren en vruchten. 
We maakten kennis met eikels, beukennootjes, wilde en tamme kastanjes, bolsters, verschillende kleuren en vormen van bladeren, de nerven, …

Er waren ook woordkaarten van deze verschillende voorwerpen. De kleuters mochten deze woorden proberen na stempelen.

Tijdens een klassikaal moment gingen we op zoek naar het hoopje waar de meeste kastanjes lagen en een manier om te bewijzen dat dit klopte.

We leerden een versje over de bladeren die zwieren en zwaaien in het rond, maar ook een lied waar raadseltjes in verborgen zaten.

Nog een greep uit enkele herfstactiviteiten:
- vormen naleggen met kastanjes
- de andere helft van verschillende bladeren natekenen
- de vorm van een blad overtrekken en blijven volgen tot het blad vol was
- woorden klappen (wist je dat BLAD ons kortste woord was, namelijk 1 klap en BEU-KEN-NOO-TJE ons langste woord was, namelijk 4 klappen?)
- knutselen met bladeren
- lieveheersbeestjes schilderen op noten
- herfstvruchten verkopen in het winkeltje
- de juiste ingrediƫnten zoeken voor de herfstsoep (noten, kastanjes, eikels)
- toveren met nerven
- plaatsbepaling van een kastanje

Kortom, alweer een thema waarbij we zeker niet stilgezeten hebben!

Ons volgende thema op de kalender is: grootouders (aangezien ons grootoudersfeest steeds dichterbij komt!).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten