We begonnen het thema op dinsdag met het bekijken van enkele verkeersborden. Tijdens de deelgroepen mochten de kleuters dan ook een verkeersbord proberen na te schilderen.
We beluisterden voor het eerst ons themalied ‘oversteken zo doe je dat’. De kleuters konden heel goed vertellen waarover het ging en maakten aan de hand van het lied kennis met de kleuren van een verkeerslicht.
Op woensdag gingen we even langs de straat staan om het verkeer te verkennen. We zagen al enkele verkeersborden die we in de klas gezien hadden.
We oefenden vervolgens op patronen. Groene auto, rode auto, groene auto, rode auto. Daarna mochten de kleuters het rijtje verderzetten. Lukte dat ook met 3, 4 of zelfs 5 kleuren?
Donderdag maakten we dan een grotere wandeling om eens wat meer verkeersborden te verkennen. We keken naar het verkeer en maakten kennis met de afspraken rond oversteken.
Vanaf donderdag bekeken we ook dagelijks een filmpje van ‘Aya’. Aya is een alien die met zijn ufo op aarde geland is en niets kent van de afspraken in het verkeer.
Spelenderwijs leerden de kleuters zo steeds meer en meer rond de afspraken in het verkeer.
De tweede week startten we met een klein onderzoek. Hoe komen wij naar school? De kleuters kregen iedere morgen een parel die ze dan in de juiste pot mochten steken. Op vrijdag konden we dan concluderen dat de meeste kinderen met de auto naar school komen. Enkele kinderen komen dagelijks met de fiets of te voet.
Tijdens een godsdienstmoment spraken we over angst in het verkeer.
In de klas mochten de kleuters dit dan eens wat kleiner en gedetailleerder proberen te tekenen.
Tijdens de integratie trokken we naar de grote zandbak om wat te genieten van de (laatste) zonnestraaltjes.
Woensdag probeerden we eens om ‘wie is het?’ te spelen, maar dan met voertuigen. Dit bleek niet zo eenvoudig te zijn, maar na wat oefenen waren de kleuters er mee weg.
Donderdag mochten de kleuters hun dag starten met een fietspartij tijdens de turnles. Ik zag heel wat rode wangen toen ze terug in de klas waren. Ze hadden zich duidelijk geamuseerd!
In de klas kregen de kleuters de kans om zelf een autootje te knutselen.
We maakten tijdens een godsdienstmoment kennis met het woord ‘hoffelijkheid’ en probeerden dit toe te passen in het verkeer.
De laatste dag van ons thema was ook onmiddellijk het hoogtepunt van de week van de mobiliteit: de Strapdag!
Ik maakte een parcours op de speelplaats waar de kleuters naar hartenlust konden fietsen!
Na de middag hoorden we het resultaat van de fluojas actie! Hadden we ons doel bereikt?
Jahoor! Heel wat kinderen hadden hun best gedaan om hun fluojas aan te trekken. Dit verdiende dus zeker een ijsje! Als dat geen leuke afsluiter van ons thema was!
Vanaf volgende week gaan we aan de slag met het thema ‘de schildpad’ en leren we ons klasdier ‘Marcel’ wat beter kennen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten